ما برای انجام تکلیف الهی  و...


کمک به باز سازی عتبات چرا؟

ما برای انجام تکلیف الهی  و تقرب به ذات اقدس حق، همچنین برای بیان صدق ایمانمان به بازسازی اعتاب مقدسه   کمک می کنیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد

ضمن اینکه قرآن كريم در سوره مبارکه حج  آيه 32 به مسئله بزرگداشت آثار اولياى الهى اشاره كرده است وآن را دليل تقواى قلوب مى‏داند، آنجا كه مى‏فرمايد: «وَمَن يُعَظِّم شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِن تَقوَى القُلُوبِ»؛

«و هر كس شعائر دين خدا را بزرگ و محترم دارد، اين، صفت دل‏هاى باتقواست.»

شعائر جمع شعيره، به معناى دليل و علامت است.

شعائر الله؛ يعنى امورى كه دليل و علامت و نشانه به سوى خداست و هر كسى كه مى‏خواهد به خدا برسد با آن دليل و نشانه مى‏تواند به خدا برسد. این موضوع گاهی در صفا مروه است

«إِنَّ الصَّفا وَالمَروَةَ مِن شَعآئِرِ اللَّهِ»؛ سوره بقره  آيه 158؛ «همانا صفا و مروه از شعائر دين خداست.»

و گاهی در قربانگاه تحقق پیدا میکند ، باشترى كه براى نحر به منى برده مى‏شود: «وَالبُدنَ جَعَلناها لَكُم مِن‏شَعآئِرِ اللَّهِ»؛ سوره حج، آيه 36؛ «و نحر شتران فربه را از شعائر دين خدا مقرر گردانيديم.»

همه ما می دانیم که بزرگداشت اولياء الهي راه هاي متعددي دارد از جمله :

الف) حفظ و نگهداري سخنان و دستورات و آثار آنها و عمل به فرمایشات آنها.

ب) احترام به مقام و موقعيت معنوي شان و پاس داشت ايام ولادت و شهادت آنها.

ج) زيارت  مراقد و قبورشان با نهایت احترام و ادب.

د) حفظ و تعمير قبور و مضاجع شریفشان و رعايت حرمت آنها در ساختن زيارتگاه هايي که در شأن آنها باشد.

لذا حفظ و صيانت آثار پيامبران و امامان(عليهم‏السلام) و ساخت و توسعه  بقاع و حرمهای مطهرآنان که خود راهنمای مردم به سوی خدا بوده اند تعظیم شعائر الهی محسوب شده  و آنکس که  افتخار صرف هزینه برای باز سازی این حرم ها نصیبش میشود بی شک دلی پاک و قلبی سرشار از تقوی الهی دارد . و مطمئنا شخص کمک کننده به اعتاب مقدسه از ثواب عبادت  انبوه شیفتگان  که جهت بزرگداشت نام و ياد ائمه اطهار علیهم السلام  به این حرمها مراجعه مى‏كنند، بی بهره نخواهد بود.

قرآن مجيد به ما دستور مي دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامي (ص ) مهرورزي کنیم ((قل لا اسئلكم عليه اجرا الا الموده في القربي))، (شوري، آيه 23) و مسلما يكي از ابزار ابرازعشق و  علاقه به خاندان رسالت و امامت ، حفظ و بزرگداشت مراقد شریف  آنان است. به همين دليل ،مسلمانان جهان مخصوصا شيعيان ارادتمند و با اخلاص همواره سعي كرده اند ضمن حضور در حرمهای آنان برای ادای احترام و زیارت ، زيباترين هنرهاي معماري، آيينه كاري، منبت كاري و... را در حرم هاو بناهاي متعلق به آنان به كار ببرند و ارزنده ترين و با ارزش ترين فلزات - اعم از طلا و نقره و ساير جواهرات - را وقف آن قبور مطهر نموده و در تزيين گنبد و بارگاه آن بزرگان تلاش نمایند. اين نشانه تعظيم شعائر و بيانگر شكوه و عظمت و جلال آن بزرگواران در نزد مومنین مردم است.

حرم ائمه اطهار علیهم السلام طبق بیان احادیث ،همچون قطعه ای از بهشت است و چه بسا ساخت این بهشت مجوز رسیدن به آن بهشتی باشد که خداوند سبحان ، خود به مومنین و بندگان خالصش وعده فرموده است

در آيين اسلام، پس از ايمان به خداوند و انجام وظيفه بندگي، كاري به ارزش و اهميت بذل و بخشش مال  در راه خدا نيست. لذا دراین مکتب، انفاق و صرف هزینه برای خدا و عترت، جايگاهي ويژه داشته و به عنوان مهمترين شاخص بیان صدق ادعاي ايمان، مطرح میشود . خدای سبحان  در قرآن انفاق را در كنار ايمان و اداي تكليف بسيار مهم  مثل نماز ذکر میکند . صدقات جاريه به شیوه کمک به باز سازی اعتاب مقدسه ،يكي از بهترين و مؤثرترين شيوه هاي انفاق است، كه موجب مي شود آثار و خيرات بخشش مال شامل حال فرد بذل کننده  شده، و او میتواند تا همیشه از بهره هاي معنوي و اخروي این بخشش، سود ببرد . و بدینوسیله ضمن تقرب به ذات اقدس الهی خود را در معرض وزش نسیم لطف خداوند قرار میدهند یقینا  این افراد در قیامت نیز به  شفاعت  شافع محشرحضرت ختمی مرتبت صلی اللله علیه و آله و سلم از سختیهای آنروز نجات پیدا کرده و ازحوض کوثر سیراب میگردند .

مرحوم مجلسی در بحار الانوار حدیثی را از امام صادق  علیه السلام از قول جدش پیامبر ص  بیان میفرماید :

 يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَ هُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَكُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَكَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَكُمْ عَدَلَ ذَلِكَ ثَوَابَ سَبْعِينَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى يَرْجِعَ مِنْ زِيَارَتِكُمْ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِيَاءَكَ وَ مُحِبِّيكَ مِنَ النَّعِيمِ وَ قُرَّةِ الْعَيْنِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ .... پیامبر(ص) فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است. یا علی(ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود. یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج مستحبی  پس از آن است و وقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده........

تعظيم بزرگان دين از طريق آباداني و زيباسازي قبور آنان مي تواند نقش سازنده اي در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش هاي اسلامي، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع)، تمسك به سيره آن بزرگواران براي عموم مردم داشته باشد. اين خود نتايج مهم و ارزشمندي در حوزه فردي و اجتماعي به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش هاي الهي و انساني فوق العاده موثر است. والسلام